Viranomaispostin saa paperikirjeinä jatkossakin

Helsingin Sanomat uutisoi 19.11.2016, että hallitus on lopettamassa paperikirjeiden lähettämisen, mikä asettaa ikääntyvän väestön eriarvoiseen asemaan. Väite ei pidä paikkaansa, joten korjaan sen tässä blogikirjoituksessa.

Pitää paikkansa, että Suomessa tullaan ottamaan kaikkien kansalaisten käyttöön Suomi.fin sähköinen postilaatikko 2017 aikana ja siitä on tulossa ensisijainen viranomaispostin kanava vuoden 2018 aikana. Siitä ei kuitenkaan ole missään nimessä tulossa ainoa keino vastaanottaa kirjeitä julkishallinnolta, vaan jatkossakin viranomaisposti tulee paperipostina kaikille, joilla ei ole tietokonetta tai älypuhelinta tai mahdollisuutta tai varaa hankkia sellaista, tai jotka eivät muuten pysty sähköiseen asiointiin. Heidän osaltaan siis mikään ei muutu. Itse uskon, että tekeillä oleva palvelumme tulee olemaan niin hyvä, että suurin osa kansalaisista tulee ottamaan sen käyttöön joka tapauksessa.

Sinänsä uutisessa esitetty huoli on aivan oikea ja aiheellinen. Kaikkien kansalaisten mahdollisuudet asioida viranomaisten kanssa täytyy ilman muuta turvata ja niin tehdäänkin. Hallitus nimenomaan painotti 26.9. strategiaistunnossaan, että lainsäädännössä turvataan  vaihtoehtoiset palvelumuodot.

Ministeri Vehviläinen: ”Sähköisessä maailmassa asiakirjat ovat kaikkialla saatavissa: kotona, työpaikalla, mökillä ja matkoilla. Sähköisessä viestinvälityksessä päätökset saavuttavat kansalaiset heti ajasta ja paikasta riippumatta. Sähköistä asiointia koskevassa laissa turvataan vaihtoehtoiset palvelumuodot niille, jotka eivät voi käyttää sähköisiä palveluita, Vehviläinen korostaa.”

Suomi.fi-verkkopalvelussa on myös panostettu poikkeuksellisen paljon esteettömyyteen ja se täyttää kansainvälisen WCAG-esteettömyysstandardin vaatimukset. Valtiovarainministeriössä on myös parhaillaan käynnissä AUTA-hanke, jossa etsitään uusia keinoja auttaa niitä kansalaisia, jotka eivät itse pysty käyttämään sähköisiä palveluja. Ikääntyvää väestöä ja erityisryhmiä ei siis suinkaan ole unohdettu kehitystyössä.

Referenssinä sähköisen viestinvälityksen suunnittelussa olemme käyttäneet Tanskaa, jossa vastaava käytäntö on ollut jo 1.11.2014 alkaen, eli yli kaksi vuotta. Siellä kokemukset ikääntyvien aktiivisuudesta sähköisen postilaatikon käyttäjinä ovat erittäin positiiviset, ja itse asiassa aktiivisin sähköisen postilaatikon käyttäjäryhmä on 65–74-vuotiaat. Tanskassa 11 % väestöstä haluaa ja saa viranomaispostin edelleen paperikirjeinä.

Edit klo 17.14: HS on korjannut uutista ja mainitsee nyt, että viranomaiskirjeitä saa tarvittaessa jatkossakin paperipostina.

Janne Viskari

Kirjoittaja on Kansallisen palveluarkkitehtuuriyksikön johtaja Väestörekisterikeskuksessa.

3 replies
  1. Jarmo Manninen
    Jarmo Manninen says:

    Mistä viranomainen tietää kenelle pitää lähettä paperipostia. Jos ensisijinen kanava on sähköinen.

    Vastaa
    • Janne Viskari
      Janne Viskari says:

      Ylläpidetään tietoa kumpaan kanavaan kenenkin postit lähetetään. Viranomaiset lähettävät kaikki viestit Suomi.fi-viestinvälitykseen, jossa posti ohjataan joko sähköiseen postilaatikkoon tai printtaukseen. Ainakin aluksi tämä toimii niin, että kun kansalainen on ottanut käyttöön sähköisen postilaatikon, niin sen jälkeen postit menee sähköisesti eikä enää paperilla. Referenssinä toimivassa Tanskassa ensisijaisuus on toteutettu siten, että paperipostia haluavat kansalaiset voivat ilmoittaa halustaan vastaanottaa paperipostia. Suomessa on vielä suunnittelupöydällä miten ja missä ilmoittaminen käytännössä tapahtuu, mutta ainakin aluksi tosiaan niin päin, että kansalaisilta vaaditaan toimenpiteitä nimenomaan sähköisen postin vastaanottamiseen eikä paperipostin. Tavoitteena varmastikin on kääntää tämä toisin päin, mutta raskas prosessi kummankaan ilmoittaminen ei joka tapauksessa tule olemaan.

      Vastaa
  2. Telttu ella
    Telttu ella says:

    Kun tilasin henkilökortin verkossa, minun oli pakko avata asiointitili. Sen jälkeen jotkut viestit muilta viranomaisilta alkoivat tulla asiointitilille, mutta hyvin valikoidusti. Sama viranomainen lähettää suuren osan viesteistä paperipostina, ja pienen osan sähköisesti. Tämä on sekavaa kansalaisen kannalta, varsinkin kun ilmoitus uudesta viestistä ei kerro mikä viranomainen sen on lähettänyt. Kansalaisella voi muutenkin olla hyviä syitä haluta että valinnan sähköisen viestinnän ja paperipostin välillä voisi tehdä erikseen jokaisen eri viranomaisen suhteen.

    Vastaa

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa käyttäjälle Telttu ella Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Vahvistus * Aikaraja ylittyi. Lataathan CAPTCHAn uudelleen painamalla päivitys-ikonia.