Suomi.fi-palveluissa merkittävää kehitystyötä ja käyttöönottoja – työ jatkuu myös vuoden 2019 ajan

Vuosi 2018 on ollut kiireinen Suomi.fi-palveluiden kehitystyössä. Kaikissa palveluissa on tehty merkittävää kehitystyötä ja isoja käyttöönottoja.

Kesällä julkaisimme ensimmäisen version Suomi.fi-mobiilista, jolla julkisen hallinnon viestien vastaanottaminen ja lähettäminen käy näppärästi omalla puhelimella. Seuraavaksi mobiili laajenee tablettitietokoneille ja mukaan tulee myös sormenjälkitunnistus. Suomi.fi-viestien kokonaispalvelu on myös valmistumassa ja voimme nyt tarjota kaikille lähettäville organisaatioille yhden luukun palvelun, jossa on mukana myös paperitoimituksen mahdollisuus VRK:n kilpailuttaman toimittajan kautta. Kehitystyössä on viimeistelyssä myös ensimmäinen versio pienten yritysten Viestit-palvelussa, mikä laajentaa viranomaisten mahdollisuudet tavoittaa kansalaisten lisäksi sähköisesti yli 90% suomalaisista yrityksistä. Keväällä 2019 lähetämme myös eduskuntavaalien vaali-ilmoitukset sähköisesti kaikille niille kansalaisille jotka ovat jo ottaneet Viestit-palvelun käyttöön.

Syksyksi saimme valmiiksi Suomi.fi-tunnistukseen Suomen eIDAS-solmupisteen ja parhaillaan integroimme siihen muiden EU-maiden tunnistusvälineitä. Ensimmäisenä on luvassa mahdollisuus tunnistautua suomalaisiin asiointipalveluun saksalaisilla tunnistusvälineillä vuoden 2019 alkupuolella.

Suomi.fi-valtuuksien ominaisuuksia on kehitetty koko vuoden ajan ja syksyn aikana OmaVero aloitti niin Valtuuksien kuin Viestienkin käytön. Tammikuussa vuorossa on puolesta asioinnin käynnistäminen kansallisessa Tulorekisterissä. Sähköisiä valtakirjoja onkin syksyn aikana tehty jo pitkälle toista miljoonaa kappaletta ja puolesta asioinnin tapahtumia on sähköisissä palveluissa jo lähes 200 000 kappaletta joka kuukausi.

Julkisen hallinnon palvelutiedot yhteen paikkaan koostava Suomi.fipalvelutietovaranto laajeni marraskuussa sisältämään tarkastajan , jonka avulla laadukkaiden tietojen tuottaminen on entistä helpompaa kaikille tietoja tuottaville lähes 5000 henkilölle julkisen, kolmannen sektorin ja yksityisen sektorin organisaatioissa.

Kansallinen Suomi.fi-verkkopalvelu koostaa yhteen palveluidemme käyttöliittymät kansalaisille ja yrittäjille ja olemme mm. lisänneet elämäntilannelähtöisten opastavien sisältöjen määrää ja julkaisseet ensimmäiset viittomakieliset oppaat. Samalla olemme panostaneet palvelun käytettävyyden, saavutettavuuden ja sisällön laadun kehittämiseen.

Suomi.fi-palveluiden käyttöönottoa on helpotettu palveluhallinta.suomi.fi -sivustoa kehittämällä. Vuoden 2019 alkupuolella tavoitteena on saada kaikkien Suomi.fi-palveluiden käyttöönotto ja hallinta organisaatioille sähköiseksi itsepalveluksi.

Tekemämme työ näkyy Suomi.fi-palveluiden käyttäjämäärien voimakkaana kasvuna ja 2019 aikana jatkuvat suuret käyttöönotot lisäävät käyttöä entisestään. Kehitystyössämme onkin uusien ominaisuuksien lisäksi paljon toimenpiteitä saatavuuden ja häiriöhallinnon parantamiseksi.

Kehitystyö jatkuu vuonna 2019

Suomi.fi-palveluiden kehittämistyö jatkuu myös vuoden 2019 ajan. Kehitystyöstä ylläpidetään julkista tiekarttaa,  jota päivitetään noin kerran kuukaudessa. Kehitystyössä tärkeimpiä asioita ovat:

  1. Valtuuksien toimintojen kehittäminen niin, että erillinen yritysten ja yhteisöjen KATSO-tunnistus voidaan lakkauttaa 1.1.2020 mennessä. KATSO:a hyödyntäviä asiointipalveluja on vielä lähes sata, joten niiden on syytä käynnistää pikaisesti Valtuuksien käyttöönotto. Tässä VRK:n asiantuntijat auttavat sitä mukaa kun ilmoittautujia tulee mukaan. Voit aloittaa käyttöönoton helposti ottamalla meihin ensin yhteyttä.
  2. Valtuuksiin kehitetään mahdollisuus asioida mm. edunvalvottavien, yhdistysten ja säätiöiden, osuuskuntien ja kuolinpesien puolesta. Nämä edellyttävät kuitenkin vielä liitettävien rekistereiden valmistumista ja Valtuuksien ns. virkailijakäyttöliittymän kehittämisestä.
  3. Valtuuksien avulla tullaan mahdollistamaan myös ns. tiskiasiointi, jossa virkailija voi tehdä valtakirjoja asiakkaiden puolesta. Tämä mahdollistaa puolesta asioinnin niidenkin henkilöiden puolesta jotka eivät itse asioi lainkaan sähköisesti. Tämä vaatii vielä lakimuutoksen ja tulee käyttöön arviolta vuoden 2020 alussa.
  4. Viestit-palvelun käyttöä laajennetaan puolesta asioinnin avulla kattamaan niin yritysten kuin henkilöidenkin puolesta asiointia. Samoja toimintoja kehitetään myös Suomi.fi-mobiilisovellukseen.
  5. Tunnistus-palvelussa keskiössä ovat erityisesti tekniset parannukset ja eri EU-maiden tunnistusvälineiden tuen lisääminen Suomen eIDAS-solmupisteeseen.
  6. Suomi.fi-verkkopalvelussa ja Palvelutietovarannossa keskitytään tuottamaan tukea sote- ja maakuntauudistukselle. Samalla alkuvuodesta 2019 toteutetaan myös isompi uudistus paikkatietopohjaiseen tietojen hakuun (Palvelukartta osaksi Suomi.fi-verkkopalvelua).
  7. Palveluväylän X-road -teknologiaa kehittää Nordic Institute for Interoperability Solutions(NIIS)joka tuottaa mm. REST-tuen ja parannuksia palveluiden hallintaan ja käyttöönottoon.

Suomi.fi-palveluilla on merkitystä myös kansainvälisesti

Suomi.fi-palvelumme on huomattu myös kansainvälisessä eGovernment Benchmark 2018-tutkimuksessa hyvänä käytäntönä elämäntilannelähtöisestä, käyttäjäkeskeisestä suunnittelusta. Tämä antaa meille Väestörekisterikeskuksessa lisää uskoa siihen, että valitsemamme käyttäjäkeskeinen, kokonaisketterä kehitystapa on oikea tapa tuottaa laadukkaita koko yhteiskunnan yhteisiä sähköisiä tukipalveluja myös tulevaisuudessa. Lue Suomi.fissä komission raportissa lisää tämän uutiskirjeen toisessa jutussa!

Suomi.fi-palveluiden kehityshanke toivottaa kaikille oikein hyvää ja rauhallista joulua! Joulutauon aikana olemme tavoitettavissa asiakaspalvelumme kautta.

Kirjoittaja Jani Ruuskanen toimii Suomi.fi-palveluiden jatkokehityshankkeen (SuoJa) hankepäällikkönä.