Suomi.fi-palveluiden palvelulupaukset

Asiointivaltuudet

Suomi.fi-asiointivaltuudet tarjoaa

  • Henkilön, yrityksen ja yhteisön puolesta asioinnin tarkistuskyselyt perusrekistereihin pohjautuen. Perusrekistereitä ovat:
    • Väestötietojärjestelmä (VTJ)
    • Kaupparekisteri
    • Yritys- ja yhteisötietojärjestelmä (YTJ)
    • Edunvalvontatietovaranto
  • Asiointipalveluille:
    • Tarkistusrajapinnat palveluväylän kautta sekä rest-rajapinnan (OAuth) kautta
    • Asiointipalveluittain säädettävissä olevan sääntömoottorin
    • Hallintakäyttöliittymän sääntömoottoriin
  • Sähköiset valtakirjat (valtuusrekisteri)
    • Valtuuttajina ja valtuutettuina henkilöt ja eri yhteisöt
    • Valtakirjojen luonti ja hallinta
    • Valtuuksien tarkistus

Suomi.fi-asiointivaltuudet ei tarjoa

  • Asiointivaltuudet-palvelu ei välitä kaikkia tietoja, joita perusrekistereissä on tarjolla
  • Asiointivaltuudet-palvelu ei siis ole tietopalvelu vaan tarkistuspalvelu. Asiointipalvelulle ei välitetä:
    • Huoltajuustietoja
    • Edunvalvontatietoja
    • Yrityksen / yhteisön nimenkirjoittajia
    • Yrityksen / yhteisön edustajia
    • Henkilön / yhteisön valtuuksia

Näiden ominaisuuksien lisääminen ei ole Asiointivaltuudet-palvelun ominaisuus. Tämä tarve tulee tarvittaessa ratkaista liitettävissä järjestelmissä esimerkiksi erillisillä rajapintakutsuilla tarvittavaan tietopalveluun.

  • Palvelu ei tarjoa valtakirjan luomista paperiseen printattuun muotoon.
  • Sähköiseen valtakirjaan perustuva valtuus voidaan tarkistaa ainoastaan sähköisesti.
  • Sähköinen valtakirja on hyödynnettävissä vain niissä asiointipalveluissa, jotka ovat ottaneet Suomi.fi-asiointivaltuudet Valtuusrekisterin käyttöön.
  • Sähköisen valtakirjan käyttö on sidottu vain niihin asioihin, joita Valtuusrekisterin käyttöönottaneet asiointipalvelut tarjoavat. Avoimia sähköisiä valtakirjoja ei voi muodostaa.

Nykytilanne

  • Luokitellun tiedon siirtokyvykkyys
    • ST IV / tietoturvan perustaso: tuettu
  • Tuotteistus / vakiointi
    • Liityntäprosessi sisältäen liitynnän eri vaiheet, teknisen dokumentaation sekä hallinnoinnin käyttöliittymät
    • Käyttöönottojen tuki
  • Muut ominaisuudet
    • ks. ”Asiointivaltuudet tarjoaa”

Suorituskyky

  • Ei standardoitua sanomakokoa
    • Sanomakoko riippuu vastauksen sisällöstä
    • Esim 1-100 henkilöä tai 1-30 yritystä
  • Suorituskykytestaus suoritettiin Asiointivaltuudet-palvelun osalta 16.3.2016.

Suomi.fi-asiointivaltuuksien kehittämisen tiekartta 2016-2017

Palvelunäkymät

Suomi.fi-palvelunäkymät tarjoaa

  • Keskitetty paikka julkisen hallinnon palvelu- ja palvelukanavatiedoille loppuasiakkaalle eri rooleissa (tietojen tallennus tapahtuu Palvelutietovarantoon). Kertakirjautuminen palveluihin, jotka ovat ottaneet käyttöön Suomi.fi-tunnistuspalvelun.
  • Sähköinen viestinvälitys loppukäyttäjälle tai loppukäyttäjän edustamalle yhteisölle (Omat viestit). Viranomainen toimittaa viestit Viestinvälityspalveluun.
  • Pääsy omiin rekisteritietoihin loppukäyttäjälle. Asiakasorganisaatio kytkee omat rekisterit Palveluväylän avulla Palvelunäkymiin.
  • Keskitetty paikka loppukäyttäjälle tarjottavalle elämäntilannelähtöiselle opastavalle sisällölle. Sisällöntuotanto voi tapahtua yhteistyössä eri viranomaisten kanssa.
  • Keskitetty paikka sähköisten asiointivaltuuksien hallinnointiin loppukäyttäjille (viranomainen ottaa käyttöön Suomi.fi-asiointivaltuudet palvelun).

Suomi.fi-palvelunäkymät ei tarjoa

  • Sähköisen asioinnin valmiita palveluja tiettyyn asiointiprosessiin (vaikkapa valmista toteutusta johonkin tiettyyn asian vireillepanoon)
  • Sähköisen asioinnin lomakealustaa tai vastaavaa, eikä siihen liittyviä prosessi- tai sanoman muunnospalveluja
  • Keskitettyä tietokantaa kaikista henkilöön liittyvistä datoista – Palvelunäkymissä ei säilötä mitään dataa
  • Toimintoja, joilla loppuasiakas voisi valtuuttaa omia tietojaan jonkun toimijan käyttöön (My datan hallinta)

Nykytilanne

  • Kansalaisen näkymän ensimmäinen versio on julkaistu 15.12. (beta.suomi.fi).
  • Yrityksen näkymän ja viranomaisen näkymän beta-versiot julkaistu 16.6.2016.
  • Viestinvälityspalvelu (Suomi.fi – Omat viestit) avautuu käyttöön kansalaisille arviolta huhtikuussa 2017.
  • Suomi.fi siirtyy tuotantoon arviolta heinäkuussa 2017.
  • Palvelunäkymien kehitystyö jatkuu vuoden 2017 loppuun asti.

Suomi.fi-palvelunäkymien merkitys

  • Palvelunäkymät tarjoaa keskitetyn paikan asiakkaan omiin tietoihin eri organisaatioiden rekistereissä.
  • Palvelunäkymät tarjoaa keskitetyn viestinvälityksen loppukäyttäjän ja organisaation välillä.
  • Palvelunäkymien osana oleva Palvelutietovaranto mahdollistaa kaikkien julkisten palvelujen yhdenmukaisen löydettävyyden.
  • Palvelunäkymistä ja sen käytöstä, mukaan lukien velvoittavuudesta julkisille toimijoille, on säädetty osana ns. KaPA-lakia (Laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista).
Palvelutietovaranto

Suomi.fi-palvelutietovaranto tarjoaa

  • Keskitetyn paikan asiakasorganisaatioiden loppukäyttäjille (kansalaiset, yritykset, viranomaiset) tarkoitettujen palvelutietojen hyödyntämiseen ja ylläpitämiseen käyttöliittymän ja rajapintojen (IN ja OUT) kautta:
    • Palvelutiedot
    • Asiointikanavatiedot (verkkoasiointi, puhelinasiointi, palvelupiste, verkkosivu, tulostettava lomake)
      • Palvelupisteiden esteettömyystiedot sekä sijainti kartalla
    • Organisaatiotiedot
    • Metatiedot ja luokitukset
  • Palvelun pohjakuvaukset kuntien lakisääteisiin tehtäviin perustuvista palveluista
  • Kaikki tiedot avoimena datana avoimen rajapinnan kautta
  • Palvelutietovarannon tietomalli pohjautuu JHS-183 suositukseen

Suomi.fi-palvelutietovaranto ei tarjoa

  • Sähköisten asiointipalvelujen tuottamispaikkaa tai lomakealustaa
    •  Ei mahdollisuutta tallentaa verkko- tai tulostettavia lomakkeita palvelutietovarantoon
  • Tietosisällön laatuun liittyviä tarkastuksia
    • Sisällöntuotanto ja tietojen ylläpito on tietojen omistajan vastuulla
  • Palvelutietovaranto ei ole sama asia kuin Liityntäkatalogi. Liityntäkatalogissa kuvataan palveluväylään liitetyt rajapinnat ja palvelut kehittäjiä varten.
    • Palvelutietovarannossa oleva tieto on tarkoitettu palvelujen loppukäyttäjille (kansalaisille, yrityksille, viranomaisille) ja tulee tuottaa heille kuvattuna.

Nykytilanne

  • Palvelutietovarannon tuotantokäyttö on alkanut syyskussa 2016.
  • Käyttöönotot ovat käynnissä.
  • Käyttöönottoja tukevat perehdytykset ja koulutukset ovat käynnissä.
  • SOTE-palvelutiedot tuotetaan THL:n palveluhakemistoon, josta THL toimittaa ne palvelutietovarantoon integraation kautta.
  • Palvelutietovarannon rajapintoja ja integraatioita olemassa oleviin lähdejärjestelmiin kehitetään edelleen vuoden 2017 loppuun asti.
  • Palvelutietovarannon tietomallia ja ominaisuuksia jatkokehitetään edelleen vuoden 2017 loppuun asti.

Suomi.fi-palvelutietovarannon merkitys

  • Palvelutietovaranto muodostaa pääosan Suomi.fi-palvelunäkymien sisällöstä (palvelut ja niiden asiointikanavat) ja toimii oleellisena osana Suomi.fi-palvelunäkymien palveluoppaita.
  • Tavoitteena on mahdollistaa palvelutietovarannon sisällön hyödyntäminen eri sisällöntuotantovälineillä sovituille käyttäjäryhmille.
  • Palvelutietovaranto on kansallinen perustietovaranto, jonka avulla organisaatiot voivat tuottaa yhdenmukaiset palvelukuvaustiedot sekä hyödyntää palvelutietovarantoon tallennettuja tietoja omissa palveluissaan ja toiminnassaan.
  • Palvelutietovarannosta ja sen käytöstä, mukaan lukien velvoittavuudesta julkisille toimijoille, on säädetty osana ns. KaPA-lakia (Laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista).
Palveluväylä

Suomi.fi-palveluväylä tarjoaa

  • Hajautetun arkkitehtuurin
    • ”Point-to-point” -integraatiot palveluväylän sisällä
  • Vakioidun synkronisen tiedonsiirtotavan (SOAP-pohjainen)
    • Liityntöjä tarjottaessa omat rajapinnat on sovitettava palveluväyläyhteensopiviksi.
  • Vakioidun tavan tarjota liityntöjä ja käyttää niitä
  • Liityntäkatalogin: yhteisen hakemiston kansallisen palveluväylän liitynnöistä (tekniset ja hallinnolliset kuvaukset)
  • Osoitteiden hallinnan ja reitityksen
  • Liityntäpalvelimien autentikoinnin (tunnistamisen/todentamisen)
    • Liityntäpalvelimet voivat varmistua toisesta liityntäpalvelimesta keskuspalvelinten avulla.
  • Auktorisoinnin (luvituksen/valtuutuksen) liityntäpalvelimilla
    • Tiedon tarjoaja voi varmistua, että kutsuvalla järjestelmällä/organisaatiolla on oikeus tarjottuun liityntään.
  • Salauksen (yhteystason suojauksen)
  • Allekirjoitettujen ja aikaleimattujen sanomien lokituksen
  • Tuotteistus/vakiointi (nykytila):
    • Liityntäpalvelimen ohjelmiston sekä asennus-/konfiguraatiodokumentaation
    • Uuden liityntäpalvelimen perustamisen ja hallinnan (Valtori/ETA 11/2016))
  • Luokitellun tiedon siirtokyvykkyys (nykytila):
    • ST IV / tietoturvan perustaso: tuettu
    • ST III / tietoturvan korotettu taso: mahdollinen, mutta edellyttää käyttötapauskohtaista auditointia

Suomi.fi-palveluväylä ei tarjoa

  • Muutoksia tiedon omistajuuteen tai kahdenkeskiseen tiedonvaihtoon liittyviä periaatteita (tietoluvat, sopimukset)
  • Liityntäpalvelimiin kytkettyjen tietojärjestelmien, rekisterien tai sovitinpalveluiden saatavuuden takaamista
  • Protokolla- tai sanomamuunnoksia
    • Hanke tarjoaa kuitenkin esimerkkitoteutuksia sovitinratkaisuista ja protokollamuunnoksista, mm. REST Gateway.
  • Sanomasisällön monitorointia tai validointia
  • Prosessimoottoria, liiketoimintasääntöjä tai sisältöpohjaista triggeröintiä
  • Sanomien jonotusta tai persistointia
    • Sanomien hallinnointi on liitettävien järjestelmien ja/tai sovitinpalveluiden vastuulla, muutoin sanoma voidaan menettää.
  • Asynkronista tiedonsiirtoa
  • Sanomatason salausta
  • Hajautettuja transaktioita tai orkestrointia
  • Käyttäjätason tunnistusta

Näiden ominaisuuksien lisääminen ei ole hankkeen tiekartalla, ja ne tulee tarvittaessa ratkaista liitettävissä järjestelmissä, erillisissä sovitinratkaisuissa tai esimerkiksi ESB-tuotteella laajentaen.

Suorityskyky ja suositukset

  • Palveluväylä on parhaimmillaan siirrettäessä pieniä synkronisia viestejä
    • Liitteitä voi käyttää suuremmissa tiedonsiirroissa
  • Sanomakoko 500kt mahdollinen
    • Yli 500 kt  sanomakoolla suorituskyky laskee jonkin verran
  • Sanomakoolla 100kt ja alle suorituskyky parhaimmillaan

Palveluväylän kehittämisen tiekartta 2016-2017

Palveluväylän tiekartta 2016-2017

Tunnistaminen

Suomi.fi-tunnistaminen tarjoaa

  • Henkilön tunnistamisen sähköiseen asiointiin
  • Julkishallinnon palveluihin tunnistautumisen eri tunnistusvälineitä hyväksikäyttäen
  • Kertakirjautumisen kautta käyttäjälähtöisesti julkishallinnon palvelut
  • Korkean tietoturvan
  • 24/7 palvelun saatavuuden
  • Päätelaiteriippumattoman skaalautuvan toteutuksen. Esteettömyys on huomioitu toteutuksessa.

Suomi.fi-tunnistaminen ei tarjoa

  • Yritysten tunnistamista
  • Käyttäjien roolia tai valtuutusta
  • Maksamisratkaisua

Suorituskyky

  • Palvelun on kyettävä palvelemaan vähintään 100 000 käyttäjää tunnissa.
  • Palvelun saatavuus 99,9%

Suomi.fi-tunnistamisen tiekartta 2016-2017

Tunnistamisen tiekartta 2016-2017