Palvelunäkymät – hallinnon asiakkaan kauppakeskus?

Viihdytkö sinä kauppakeskuksessa? Tai ymmärrätkö, miksi monet ihmiset haluavat tehdä ostoksensa siellä? Kansallisessa palveluarkkitehtuuriohjelmassa (KaPA) rakennettavat kansalaisen, yrityksen ja viranomaisen kootut palvelunäkymät ovat jossain mielessä hallinnon asiakkaan ”kauppakeskuksia”. Julkishallinto rakentaa katon, seinät, kauppatilat, rullaportaat, hissit, wc:t, lastenhoitohuoneet ja sisustuksen ilmeen sekä tarjoaa neuvontapisteen, vartioinnin, sähkön, valaistuksen, siivouspalvelut ja tuo jopa sisäänheittäjät parveilemaan yhteisiin tiloihin. Asiakkaan kannalta asiointi on helppoa, viranomaisten ja jopa yksityisten yritysten palvelut ovat saman katon alla, takkia voi vähän avata ja räntäsade pysyy ulkopuolella.

No, kootut palvelunäkymät ovat paljon muutakin kuin virtuaalimaailman kauppakeskus. Ajatuksena on se, että palvelunäkymässä hallinnon asiakas voi hakea palveluja ja niiden tietoja helposti, nähdä kootusti omia tai edustamansa organisaation tietoja hallinnon rekisteristä, käyttää sähköisiä palveluja kertakirjautumisella sekä saada suosituksia, muistutuksia ja muita viestejä itselleen ja organisaatioilleen tarkoitetuista palveluista ja velvoitteista. Asiakas voi myös itse viestiä turvallisesti viranomaisten kanssa sekä asioida tai saada neuvoja tulevaisuudessa myös chat- tai etäpalveluna. Tarkoitus on, että myös yksityiset yritykset voisivat tuoda palvelujaan tarjolle palvelunäkymiin ja käyttäjä lopulta valitsee, millaisen palvelukokonaisuuden hän näkymäänsä kokoaa.

Meillä kaikilla on omat päivittäin käyttämämme arkielämän sovellukset, joissa jo nyt yksityiset ja julkiset palvelut sekoittuvat. Minä tökin kännykkääni ja maksan kotimatkalla laskuja, ilmoitan poikani seuraavan viikon jalkapallopeliin, peruutan oman jumppani ja kuittaan koulusovelluksessa olevan myöhästymismerkinnän. Jokaiseen palveluun on kirjauduttava erikseen ja asiointi on yhtä hyppimistä paikasta toiseen. Ainakin julkishallinnon palvelujen välillä asioinnin pitäisi olla sujuvampaa, yhden tunnistautumisen pitäisi riittää. Olisi myös mukavaa saada muistutuksia tai vinkkejä ajankohtaisista tai juuri minulle ja perheelleni soveltuvista palveluista. Ja joskus olisi kätevää saada hoitaa miehen tai ikääntyneen omaisen veroilmoitus oman ilmoituksen ohella heidän valtuuttamanaan. Näitä kaikkia asioita KaPA-ohjelmassa kehitetään.

Palvelunäkymiä toteutetaan jo paraikaa Väestörekisterikeskuksessa. Ensimmäisenä v. 2015 lopulla julkaistaan Kansalaisen palvelunäkymän kokeiluversio Beta.suomi.fi. Se jatkaa nykyisen kansalaisportaalin Suomi.fi:n parhaita perinteitä, mutta tarjoaa kokonaan uusia toimintoja, esimerkiksi joidenkin omien rekisteritietojen katselun (vaikkapa ”Ajoneuvoni”) kansalaisen käyttöön. Beta.suomi.fi on julkaisuvaiheessa vielä keskeneräinen ja aktiivisessa kehitysvaiheessa, mutta ideana onkin hankkia siitä laajaa palautetta jo ”puolivalmiina” ja varmistaa, että kehittämisessä mennään koko ajan oikeaan, käyttäjän tarpeet tyydyttävään suuntaan. Jo lähiviikkoina Kansalaisen palvelunäkymästä julkaistaan suunnitelmia havainnollista prototyyppi (joka ei siis näytä samalta kuin lopullinen palvelunäkymä…). Prototyypistä tehdään esittelyvideo, joka pannaan verkkoon näidenkin sivujen kautta katseltavaksi ensi vuoden alussa.

Yrityksen palvelunäkymän kehittämissuunnitelmia kirkastetaan paraikaa työ- ja elinkeinoministeriön ja nykyisen Yritys-Suomi.fi-palvelun tekijätiimin kanssa, joka on jo tehnyt erinomaista työtä ja toteuttanut yrityksen kootun palvelunäkymän ja oman sähköisen työpöydän. Yritys-Suomen kehittämissuunnitelmia havainnollistetaan myös myöhemmin julkaistavan prototyypin avulla.

Suunnittelun lisäksi itse tekeminen on alkamassa. Kilpailutettu kehittäjätiimi – koodarit – on aloittelemassa työtään ja palvelunäkymien visuaalista ilmettä ja toimintojen logiikkaa suunnittelevan palvelumuotoilutiimin kilpailutus on käynnissä vielä joulukuun 15. päivään asti. Näkymiä rakennetaan ketterillä menetelmillä ensi sijassa avoimen lähdekoodin tuotteilla. Hankkeessa luodaan myös yhteiskehittämisen malli, joka varmistaa sen, että kansalaisia ja yrityksiä kuullaan kehittämisen aikana aktiivisesti koko ajan ja eri tavoin. Näitä näkymiä ei todellakaan tehdä pelkästään virkamiesvoimin!  Kannattaa siis pysyä kuulolla!

 

Kirjoittaja toimii valtiovarainministeriössä JulkICT-toiminnossa Palvelunäkymien toteutushanketta ohjaavana kehittämispäällikkönä.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Vahvistus * Aikaraja ylittyi. Lataathan CAPTCHAn uudelleen painamalla päivitys-ikonia.