Kommunikaatio varmistaa palvelumuotoilun onnistumisen

Kuka: Jenny Nyman

Mitä: UX Manager

Missä: Palvelumuotoilu

”­Jos halutaan, että palvelua oikeasti käytetään, täytyy palvelun suunnittelunkin olla käyttäjäkeskeistä.” Näin kiteyttää käyttäjäkeskeisyyden merkityksen Suomi.fi-palveluiden palvelumuotoilusta vastaava UX Manager . UX eli user experience managerin roolissa Nyman vastaa Kansallisen palveluarkkitehtuurin palvelumuotoilun kokonaisuudesta – siitä, että käyttökokemus näkyy käyttäjille yhtenäisenä ja toimivana läpi erilaisten palveluiden.

Palvelumuotoilua tarvitaan, jotta esimerkiksi uudistuva suomi.fi-palvelut olisivat käyttäjilleen – olipa kyseessä kansalainen, viranomainen tai jonkun puolesta asioiva – saavutettavia, ymmärrettäviä ja esteettömiä. Kyseessä on monen eri palan summa. Tällä hetkellä Nymanin tiimeineen pohtii muun muassa navigointimallien ratkaisuja (eli miten palvelun käyttäjä konkreettisesti lähestyy sen sisältöä), hakutoiminnon suunnittelua sekä palvelusta löytyvien oppaiden sisältöä. Tiimin johtajana Nyman siis sovittelee näitä palasia yhteen.

Loppukäyttäjät ovat suunnittelussa mukana heti alusta lähtien. Ratkaisujen toimivuutta tarkkaillaan muun muassa haastatteluilla, käyttäjäpaneeleilla ja käytettävyystestauksilla. ”Emme testaa vain lopputuloksen onnistumista, vaan katsomme jo suunIMG_2827nitteluvaiheessa, miten käyttäjät reagoivat eri vaihtoehtoihin”, Nyman sanoo.

Nyman johtaa vajaan 20 hengen monimuotoista tiimiä, jonka jäsenet tulevat seitsemästä eri organisaatiosta ja eri taustoista, vaihdellen käyttäjälähtöisestä visuaaliseen osaamiseen. Nyman kehuu porukkaansa ammattitaitoiseksi ja erittäin osaavaksi. ”Poikkihallinnollisuus”, laajakantainen tietämys monista eri aloista onkin Nymanin mielestä tiimin ehdoton voimavara. Ihmiset tekevät työstä myös palkitsevaa. ”Meillä on todella hyvä yhteishenki, kaikilla on motivaatio kunnossa ja kaikki haluavat tehdä käyttäjille hyvä palvelun.”

Nyman on itse taustaltaan muun muassa käyttöliittymäsuunnittelua ja sisällöntuotantoa opiskellut diplomi-insinööri. Mukaan KaPA-ohjelmaan hän tuli viime vuoden maaliskuussa. Vaikka Nymanilla on kokemusta julkishallinnon projektien parissa työskentelystä, on KaPA kuitenkin työmaana hänen mukaansa jotain aivan muuta. ”Kokoluokaltaanhan tämä on täysin poikkeuksellinen, se miten isoja asioita muutetaan, että nämä palvelut saadaan rakennettua”, hän sanoo.

Miten sitten näin suurta ja moniosaista projektia UX Manager Nyman oikein pitää hyppysissään? ”Avain onnistumiseen on kommunikaatio, sen varmistaminen, että oikeat ihmiset puhuvat keskenään ja että tiimi toimii”, hän toteaa.

Esittelemme esuomi.fissä kesän ajan kansallista palveluarkkitehtuuria rakentavia henkilöitä koodarista kehittämispäällikköön.

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Vahvistus * Aikaraja ylittyi. Lataathan CAPTCHAn uudelleen painamalla päivitys-ikonia.