Kaarinan kaupunki hyppäsi mukaan Palvelutietovarantoon
Kaarinan kaupunki kuvasi noin sata lakisääteisiin tehtäviin perustuvaa palveluaan Suomi.fi-palvelutietovarantoon keväällä 2017. Kaarinassa Palvelutietovarannon käyttöönotto toi esiin tarpeen miettiä, miten palvelutiedon ylläpito ja viestintä järjestetään pidemmällä aikavälillä, jotta panostuksesta saadaan kaikki irti.
Tärkeimmät hyödyt
- Projektin myötä asiointi- ja palvelutiedot yhdenmukaistettiin.
- Käyttöönotto auttoi hahmottamaan avoimen datan hyödyntämisen mahdollisuuksia kaupungin palveluviestinnässä.
Yksityiskohtia projektista
- Lakisääteisten, noin 100 palvelun lisäksi Kaarina julkaisi myös asiointikanavat, noin 600 kappaletta. Nyt Palvelutietovarantoon on alettu päivittää muita palveluita ja asiointikanavia sekä aloitettu jatkokäyttäjien koulutukset
- Kaupunki palkkasi projektiin kokeneen markkinointiin, viestintään sekä verkkopalveluihin perehtyneen projektinvetäjän, jotta käyttöönotto sujuisi mahdollisimman tehokkaasti. Mukana työskenteli myös yksi työkokeilija.
- Projektin suurin onnistuminen oli sen valmistuminen aikataulussa. Palveluiden ja asiointikanavien yhteismäärä on jo Kaarinan kokoisessa kaupungissa suuri.
- Merkittävin haaste oli muutoksen jalkauttaminen kaupungin työntekijöiden pariin.
- Käyttöönoton aikana ymmärrettiin, ettei Palvelutietovaranto ole hetkellinen panostus, vaan sisällöntuotannon ja ylläpidon tulee olla säännöllistä sekä ajantasaista jatkossakin. Tämä tullaan huomioimaan Kaarinassa muiden verkkopalveluiden ja ylläpidon suunnittelussa.
Projektin eteneminen
Aihe | Ajankohta |
---|---|
Projektiin valmistautuminen | Loppuvuosi 2016 |
Tuotantokäyttöön siirtyminen | Tammi-helmikuu 2017 |
Kuntien tulee nähdä Suomi.fi-palvelutietovaranto ja muut Suomi.fi-palvelut positiivisena ja yhtenäistävänä mahdollisuutena sekä miettiä asiaa pitkäjänteisesti digitaalisen palvelukentän tulevaisuuden näkymin. Itse uskon vahvasti Suomi.fi-palveluiden kokonaisuuteen, ja on hienoa olla mukana kehittämässä ja käyttöönottamassa Kansallisen palveluarkkitehtuurin digitaalisia palveluita.
”Kaarinan käyttöönotto eteni VRK:n näkökulmasta itsenäisesti ja hienosti. Käyttöönoton aikana saimme projektipäällikön kautta palautetta ja ehdotuksia käyttöliittymän kehittämiseksi entistä paremmaksi.”
Lisätietoja
Annette Hotari
Projektipäällikkö
Väestörekisterikeskus
annette.hotari@vrk.fi