Suomi.fi-palveluiden palvelulupaukset
Valtuudet
Suomi.fi-valtuudet tarjoaa
- Henkilön, yrityksen ja yhteisön puolesta asioinnin tarkistuskyselyt perusrekistereihin pohjautuen. Perusrekistereitä ovat:
- Väestötietojärjestelmä (VTJ)
- Kaupparekisteri
- Yritys- ja yhteisötietojärjestelmä (YTJ)
- Valtuusrekisteri
- Asiointipalveluille:
- Tarkistusrajapinnat Palveluväylän sekä rest-rajapinnan (OAuth) kautta
- Asiointipalveluittain säädettävissä olevan sääntömoottorin
- Hallintakäyttöliittymän sääntömoottoriin
- Sähköiset valtakirjat (valtuusrekisteri)
- Valtuuttajina ja valtuutettuina henkilöt ja eri yhteisöt
- Valtakirjojen luonti ja hallinta
- Valtuuksien tarkistus
- Katso-roolien tarkistuksen niiden asiointipalvelujen osalta, jotka hyödyntävät Suomi.fi-valtuuksien Katso-roolitarkistusta
Suomi.fi-valtuudet ei tarjoa
- Palvelu ei välitä kaikkia tietoja, joita perusrekistereissä on tarjolla
- Palvelu ei siis ole tietopalvelu vaan tarkistuspalvelu. Asiointipalvelulle ei välitetä:
- Huoltajuustietoja
- Edunvalvontatietoja
- Yrityksen / yhteisön nimenkirjoittajia
- Yrityksen / yhteisön edustajia
- Henkilön / yhteisön valtuuksia
Näiden ominaisuuksien lisääminen ei ole Valtuudet-palvelun ominaisuus. Tämä tarve tulee tarvittaessa ratkaista liitettävissä järjestelmissä esimerkiksi erillisillä rajapintakutsuilla tarvittavaan tietopalveluun.
- Palvelu ei tarjoa valtakirjan luomista paperiseen printattuun muotoon.
- Sähköiseen valtakirjaan perustuva valtuus voidaan tarkistaa ainoastaan sähköisesti.
- Sähköinen valtakirja on hyödynnettävissä vain niissä asiointipalveluissa, jotka ovat ottaneet Suomi.fi-valtuuksien valtuusrekisterin käyttöön.
- Sähköisen valtakirjan käyttö on sidottu vain niihin asioihin, joita valtuusrekisterin käyttöönottaneet asiointipalvelut tarjoavat. Avoimia sähköisiä valtakirjoja ei voi muodostaa.
Nykytilanne
- Luokitellun tiedon siirtokyvykkyys
- ST IV / tietoturvan perustaso: tuettu
- Tuotteistus / vakiointi
- Liityntäprosessi sisältäen liitynnän eri vaiheet, teknisen dokumentaation sekä hallinnoinnin käyttöliittymät
- Käyttöönottojen tuki
Suorituskyky
- Ei standardoitua sanomakokoa
- Sanomakoko riippuu vastauksen sisällöstä
- Esim 1-100 henkilöä tai 1-30 yritystä
- Suorituskykytestaus suoritettiin Valtuudet-palvelun osalta 16.3.2016.
Verkkopalvelu
Suomi.fi-verkkopalvelu tarjoaa
- Keskitetty paikka julkisen hallinnon palvelu- ja palvelukanavatiedoille loppuasiakkaalle eri rooleissa (tietojen tallennus tapahtuu Palvelutietovarantoon). Kertakirjautuminen palveluihin, jotka ovat ottaneet käyttöön Suomi.fi-tunnistuksen.
- Sähköinen viestinvälitys loppukäyttäjälle tai loppukäyttäjän edustamalle yhteisölle. Viranomainen toimittaa viestit Suomi.fi-viesteihin.
- Pääsy omiin rekisteritietoihin loppukäyttäjälle. Asiakasorganisaatio kytkee omat rekisterit Palveluväylän avulla Suomi.fi-verkkopalveluun.
- Keskitetty paikka loppukäyttäjälle tarjottavalle elämäntilannelähtöiselle opastavalle sisällölle. Sisällöntuotanto voi tapahtua yhteistyössä eri viranomaisten kanssa.
- Keskitetty paikka sähköisten valtuuksien hallinnointiin loppukäyttäjille (viranomainen ottaa käyttöön Suomi.fi-valtuudet).
Suomi.fi-verkkopalvelu ei tarjoa
- Sähköisen asioinnin valmiita palveluja tiettyyn asiointiprosessiin (esimerkiksi valmista toteutusta johonkin tiettyyn asian vireillepanoon).
- Sähköisen asioinnin lomakealustaa tai vastaavaa, eikä siihen liittyviä prosessi- tai sanoman muunnospalveluja.
- Keskitettyä tietokantaa kaikista henkilöön liittyvistä datoista – verkkopalvelussa ei säilötä mitään dataa.
- Toimintoja, joilla loppuasiakas voisi valtuuttaa omia tietojaan jonkun toimijan käyttöön (My datan hallinta).
Nykytilanne
- Kansalaisen näkymän ensimmäinen versio julkaistiin (beta.suomi.fi).
- Yrityksen näkymän ja viranomaisen näkymän beta-versiot julkaistiin 16.6.2016.
- Suomi.fi siirtyi tuotantoon heinäkuussa 2017.
- Suomi.fi-viestit avautuu käyttöön kansalaisille joulukuussa 2017.
- Verkkopalvelun kehitystyö jatkuu Palvelunäkymät-hankkeessa vuoden 2017 loppuun asti.
Suomi.fi-verkkopalvelun merkitys
- Verkkopalvelu tarjoaa keskitetyn paikan asiakkaan omiin tietoihin eri organisaatioiden rekistereissä.
- Verkkopalvelu tarjoaa keskitetyn viestinvälityksen loppukäyttäjän ja organisaation välillä.
- Verkkopalvelun osana oleva Palvelutietovaranto mahdollistaa kaikkien julkisten palvelujen yhdenmukaisen löydettävyyden.
- Verkkopalvelusta ja sen käytöstä, mukaan lukien velvoittavuudesta julkisille toimijoille, on säädetty osana ns. KaPA-lakia (Laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista).
Palvelutietovaranto
Suomi.fi-palvelutietovaranto tarjoaa
- Keskitetyn paikan asiakasorganisaatioiden loppukäyttäjille (kansalaiset, yritykset, viranomaiset) tarkoitettujen palvelutietojen hyödyntämiseen ja ylläpitämiseen käyttöliittymän ja rajapintojen (IN ja OUT) kautta:
- Palvelutiedot
- Asiointikanavatiedot (verkkoasiointi, puhelinasiointi, palvelupiste, verkkosivu, tulostettava lomake)
- Palvelupisteiden esteettömyystiedot sekä sijainti kartalla
- Organisaatiotiedot
- Metatiedot ja luokitukset
- Palvelun pohjakuvaukset kuntien lakisääteisiin tehtäviin perustuvista palveluista
- Kaikki tiedot avoimena datana avoimen rajapinnan kautta
- Palvelutietovarannon tietomalli pohjautuu JHS-183 suositukseen
Suomi.fi-palvelutietovaranto ei tarjoa
- Sähköisten asiointipalvelujen tuottamispaikkaa tai lomakealustaa
- Ei mahdollisuutta tallentaa verkko- tai tulostettavia lomakkeita palvelutietovarantoon
- Tietosisällön laatuun liittyviä tarkastuksia
- Sisällöntuotanto ja tietojen ylläpito on tietojen omistajan vastuulla
- Palvelutietovaranto ei ole sama asia kuin Liityntäkatalogi. Liityntäkatalogissa kuvataan palveluväylään liitetyt rajapinnat ja palvelut kehittäjiä varten.
- Palvelutietovarannossa oleva tieto on tarkoitettu palvelujen loppukäyttäjille (kansalaisille, yrityksille, viranomaisille) ja tulee tuottaa heille kuvattuna.
Nykytilanne
- Palvelutietovarannon tuotantokäyttö on alkanut syyskussa 2016.
- Käyttöönotot ovat käynnissä.
- Käyttöönottoja tukevat perehdytykset ja koulutukset ovat käynnissä.
- Palvelutietovarannon rajapintoja ja integraatioita olemassa oleviin lähdejärjestelmiin kehitetään edelleen vuoden 2017 loppuun asti.
- Palvelutietovarannon tietomallia ja ominaisuuksia jatkokehitetään edelleen vuoden 2017 loppuun asti.
Suomi.fi-palvelutietovarannon merkitys
- Palvelutietovaranto muodostaa pääosan Suomi.fi-verkkopalvelun sisällöstä (palvelut ja niiden asiointikanavat) ja toimii oleellisena osana Suomi.fi-verkkopalvelun tietosisältöjä.
- Tavoitteena on mahdollistaa Palvelutietovarannon sisällön hyödyntäminen eri sisällöntuotantovälineillä sovituille käyttäjäryhmille.
- Palvelutietovaranto on kansallinen perustietovaranto, jonka avulla organisaatiot voivat tuottaa yhdenmukaiset palvelukuvaustiedot sekä hyödyntää Palvelutietovarantoon tallennettuja tietoja omissa palveluissaan ja toiminnassaan.
- Palvelutietovarannosta ja sen käytöstä, mukaan lukien velvoittavuudesta julkisille toimijoille, on säädetty osana ns. KaPA-lakia (Laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista).
Palveluväylä
Suomi.fi-palveluväylä tarjoaa
- Hajautetun arkkitehtuurin
- ”Point-to-point” -integraatiot palveluväylän sisällä
- Vakioidun synkronisen tiedonsiirtotavan (SOAP-pohjainen)
- Liityntöjä tarjottaessa omat rajapinnat on sovitettava palveluväyläyhteensopiviksi.
- Vakioidun tavan tarjota liityntöjä ja käyttää niitä
- Liityntäkatalogin: yhteisen hakemiston kansallisen palveluväylän liitynnöistä (tekniset ja hallinnolliset kuvaukset)
- Osoitteiden hallinnan ja reitityksen
- Liityntäpalvelimien autentikoinnin (tunnistamisen/todentamisen)
- Liityntäpalvelimet voivat varmistua toisesta liityntäpalvelimesta keskuspalvelinten avulla.
- Auktorisoinnin (luvituksen/valtuutuksen) liityntäpalvelimilla
- Tiedon tarjoaja voi varmistua, että kutsuvalla järjestelmällä/organisaatiolla on oikeus tarjottuun liityntään.
- Salauksen (yhteystason suojauksen)
- Allekirjoitettujen ja aikaleimattujen sanomien lokituksen
- Tuotteistus/vakiointi:
- Liityntäpalvelimen ohjelmisto sekä asennus- ja konfiguraatiodokumentaatio
- Ubuntu 14.04 LTS ja RHEL7 distrot/jakelut tuettuina
- Valtionhallinnon organisaatioilla on mahdollisuus hankkia liityntäpalvelimen perustaminen, operointi ja ylläpito tuotteistettuna palveluna (Valtorin tuotteistama liityntäpalvelu)
- Liityntäpalvelimen ohjelmisto sekä asennus- ja konfiguraatiodokumentaatio
- Luokitellun tiedon siirtokyvykkyys:
- ST IV / tietoturvan perustaso: tuettu
- ST III / tietoturvan korotettu taso: mahdollinen, mutta edellyttää väylään liittyneen organisaation itse järjestämää käyttötapauskohtaista auditointia omalle väylään liitettävälle palvelulle
Suomi.fi-palveluväylä ei tarjoa
- Muutoksia tiedon omistajuuteen tai kahdenkeskiseen tiedonvaihtoon liittyviä periaatteita (tietoluvat, sopimukset)
- Liityntäpalvelimiin kytkettyjen tietojärjestelmien, rekisterien tai sovitinpalveluiden saatavuuden takaamista
- Protokolla- tai sanomamuunnoksia
- Hanke tarjoaa kuitenkin esimerkkitoteutuksia sovitinratkaisuista ja protokollamuunnoksista, mm. REST Gateway.
- Sanomasisällön monitorointia tai validointia
- Prosessimoottoria, liiketoimintasääntöjä tai sisältöpohjaista triggeröintiä
- Sanomien jonotusta tai persistointia
- Sanomien hallinnointi on liitettävien järjestelmien ja/tai sovitinpalveluiden vastuulla, muutoin sanoma voidaan menettää.
- Asynkronista tiedonsiirtoa
- Sanomatason salausta
- Hajautettuja transaktioita tai orkestrointia
- Käyttäjätason tunnistusta
Näiden ominaisuuksien lisääminen ei ole hankkeen tiekartalla, ja ne tulee tarvittaessa ratkaista liitettävissä järjestelmissä, erillisissä sovitinratkaisuissa tai esimerkiksi ESB-tuotteella laajentaen.
Suorityskyky ja suositukset
- Palveluväylä on parhaimmillaan siirrettäessä pieniä synkronisia viestejä
- Sanomakoolla 100kt ja alle suorituskyky on parhaimmillaan
- Sanomakoot > 1M
- 1M ja sitä suuremmilla sanomien koolla suorituskyky alkaa laskea
- Liitteitä on suositeltavaa käyttää suurten tiedostojen siirtämiseen (5M ja sitä isommat tiedostot)
- Liitteiden koolla ei ole ylärajaa palveluväylän osalta
- Käytettävät laitteistot ja verkkoratkaisut saattavat kuitenkin rajoittaa siirtokykyä
Tunnistus
Suomi.fi-tunnistus tarjoaa
- Henkilön tunnistamisen sähköiseen asiointiin
- Julkishallinnon palveluihin tunnistautumisen eri tunnistusvälineitä hyväksikäyttäen
- Kertakirjautumisen kautta käyttäjälähtöisesti julkishallinnon palvelut
- Korkean tietoturvan
- 24/7 palvelun saatavuuden
- Päätelaiteriippumattoman skaalautuvan toteutuksen. Esteettömyys on huomioitu toteutuksessa.
Suomi.fi-tunnistus ei tarjoa
- Yritysten tunnistamista
- Käyttäjien roolia tai valtuutusta
- Maksamisratkaisua
Suorituskyky
- Palvelun on kyettävä palvelemaan vähintään 100 000 käyttäjää tunnissa.
- Palvelun saatavuus 99,9 %